Szakirodalmak

Szakirodalom gyűjteményt olvashat a könnyen érthető kommunikációról.
A szakmai írások például az újságokban megjelent cikkek vagy
könyvben megjelent tanulmányok.
A szakmai írások szövege nehezen érthető.

A szakmai írásokhoz kapcsolódik a magyarországi konferencia.
Magyarországon az 1. konferenciát Farkasné Gönczi Rita szervezte
a honlapjának közössége és
az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar együttműködésével.
A konferencia előadásait megnézheti ide kattintva.
Hazai szakirodalmak
Szakmai konferencia kötetei
- Farkasné dr. Gönczi Rita, Kármán Bianka (2022). Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés. Budapest
2024. év
- Horváth Péter László (2024). Erasmus+ mobilitási program a Carissimivel (is). Carissimi 15(2), 4-6
- Horváth Péter László (2024). Múzeumi szövegek közérthető / egyszerűen érthető / könnyen érthető nyelvi szinten. Carissimi 15(1), 10-11
2023. év
- Cipó Rózsa, Czöndörné Mohai Ibolya, Horváth Péter László, Huber Varmuzsa Anikó, Jakus Kinga és Jenei Klára (2023). A LépÉsKÉK Erasmus+ kisléptékű együttműködési program bemutatása. Carissimi 14(4), 14-16
- Farkasné dr. Gönczi Rita (2023). Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés. Carissimi 14(3), 15-16.
- Horváth Péter László (2023). Könnyen érthető képek készítésének szabályairól. Carissimi 14(3), 12-14.
- Horváth Péter László (2023). Könnyen érthető nyelvi szint – szabályrendszerek. Tipográfia. Carissimi 14(2), 10-12.
- Horváth Péter László (2023). Könnyen érthető nyelvi szint – szabályrendszerek. Carissimi 14(1), 10-11.
- Péter László Horváth and Lili Ladányi (2023). New Hungarian innovations in the field of easy-to-understand language. Klaara verkosto. download: 20/03/2023
2022. év
- Farkasné Gönczi Rita (2022). Easy to understand communication during COVID in Hungary. Fogyatékosság és társadalom, DOI 10.31287/FT.en.2022.2.6, 46-56.
- Farkasné Gönczi Rita (2022). Könnyen érthető kommunikáció, avagy kommunikáció a nyelvi szintek között. Alkalmazott nyelvészeti közlemények, 15(3), 188-200
- Farkasné dr. Gönczi Rita (2022). Könnyen érthető kommunikáció – könnyen érthető élet. In (szerk. Farkasné dr. Gönczi R., Kármán B.) Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés című nemzetközi konferencia tanulmánykötete. ELTE BGGYK, Budapest, 7-25
- Farkasné dr. Gönczi Rita (2022). Alkotás és fordítás a könnyen érthető kommunikáció alkalmazásával. In (Farkasné dr. Gönczi, Kármán B.) Könnyen érthető kommunikáció, egyenlő esélyű hozzáférés című nemzetközi konferencia tanulmánykötete. ELTE BGGYK, Budapest, 84-92
- Irodalom mindenkinek! Irodalom mindenkinek? Carissimi XIII. : 2. pp. 10-11. , 2 p.
- A könnyen érthető kiadványok magyarországi készítésének kezdeteiről. Carissimi XIII. : 1. pp. 4-5. , 2 p.
- Horváth Péter László, Nemes-Jakab Éva, Pechan Eszter (2022). Szépirodalom – könnyen érthetően? In Fogyatékosság és társadalom, ISSN 2060-8292 ,1. sz., 88-100
2021. év
- Borosné Rimaszombati Dóra (2021). A könnyen érthető kommunikáció és a Hublow olvasástanítási módszer kapcsolata – egy esetismertetés tükrében. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Berényi Zoltánné (2021). A könnyen érthető kommunikáció mint innováció megjelenése az integrált nevelési-oktatási folyamatban. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz.
- Cziráki Zsolt – dr. Horváth Péter László – Ladányi Lili – dr. Magyar Adél – dr. Pukánszky Béla – Porkoláb Mihály – Sallai Ilona Éva (2021). Könnyen Érthető Információs Központ (KÉIK) létesítése
a szegedi Gyógypedagógusképző Intézetben. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz., 16-27 - Farkasné Gönczi, Rita (2021). Researching 2 formal forms of easy-to-understand communication in Hungary. URL: Rita Farkasné Gönczi: Researching 2 formal forms of easy-to-understand communication in Hungary – Klaara-verkosto (helsinki.fi), download: 12/16/2021
- Farkasné Gönczi Rita (2021). A könnyen érthető kommunikáció szabályrendszerének kérdései. Carissimi. Esély fogyatékos és egészségkárosodott embereknek, Bratislava, 12(2), 11-13
- Farkasné dr. Gönczi Rita (2021). Különleges bánásmódot igénylő tanulók In: Lázár, I.; Raátz, J. (szerk.) Hátrányos helyzetű tanulók mentorálása. Budapest, Magyarország : Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), 50-62
- Farkasné dr. Gönczi Rita, Kovácsné Cseke Judit, Szemők Krisztina (2021). Könnyen érthető kommunikáció a szociális szektorban. Gondoskodás, I(1), NSZI
- Farkasné Gönczi Rita (2021). Könnyen érthető kommunikáció fogalma, nyelvi szintjei és alkalmazhatósága a látássérülés kontextusában. In Dimenzióváltások a látássérült személyek pedagógiája és rehabilitációja mátrixában. Nemzetközi konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar szervezésében. (szerk. Farkasné Gönczi), ELTE BGGYK, Budapest
- Galai Bianka (2021). Az ÉFOÉSZ és tagszervezeteinek törekvései a könnyen érthető kommunikáció területén. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz.
- Hegedűs Hanga, Horváth Péter László, Radics Márta (2021). Értelmileg akadályozott, 1–8. osztályos általános iskolai tanulók receptív nyelvi képességeinek vizsgálata a TROG-H teszt segítségével. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz.
- Egyenlő eséllyel hozzáférhető információ. Könnyen érzékelhető és könnyen érthető üzenetek intellektuális területen támogatást igénylő ügyfeleknek. Budapest, Magyarország : Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatási Továbbképzési Intézet
- Horváth Péter László (2021). Hogyan szervezzünk konferenciát (találkozót, tanácskozást) értelmi sérült személyeknek? Carissimi. Esély fogyatékos és egészségkárosodott embereknek, Bratislava, 12(1), 9-11
- Horváth Péter László (2021). Szerkesztői előszó. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Horváth Péter László, Ladányi Lili (2021). Könnyen érthető nyelv – nemzetközi kitekintés. Carissimi. Esély fogyatékos és egészségkárosodott embereknek, Bratislava, 12(4), 14-15
- Horváth Péter László Ladányi Lili (2021). Válogatás a könnyen érthető nyelv nemzetközi szakirodalmából. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, Szeged (dr. Horváth Péter, Ladányi Lili: Szerkesztői előszó/ Könyvtári Egyesületek és Szervezetek Nemzetközi Szövetsége (IFLA): 120 Irányelvek a könnyen olvasható szövegekhez/ Fischborn Regina: Válogatás a könnyen érthető kommunikáció nemzetközi szakirodalmából/ Deborah Chinn, Claire Homeyard: Könnyen érthető és hozzáférhető információ értelmi sérült személyek számára: megéri? Metanarratív szakirodalmi áttekintés/ Rebekah Joy Sutherland, Tom Isherwood: A könnyen érthető kommunikáció (KÉK) használatának megalapozottsága értelmi sérült személyeknél – rendszerszintű szakirodalmi áttekintés/ Anne-Marie Callus, Dorianne Cauchi: Érdemi hozzáférés biztosítása információkhoz a könnyen érthető kommunikáció módszerével – esettanulmány/ Susan Buell, Peter E. Langdon, Gabrina Pounds and Karen Bunning: Nyílt, randomizált, kontrollált vizsgálat a nyelvi egyszerűsítésnek és a közvetítésnek az értelmileg akadályozott személyek könnyen érthető szövegek megértésére gyakorolt hatásáról/ Deborah Chinn: Az egészségügyi konzultációk során értelmi sérült pácienseknek nyújtott könnyen érthető információ felhasználásának empirikus vizsgálata/ Carola Nagel: Hogyan készítsünk könnyen érthető szöveget? Így készül a könnyen érthető fordítás/ Tanja Blum: Állampolgárságra és demokráciára nevelés a gyakorlatban. Politika és könnyen érthető nyelv)
- Keszey Borbála (2021). Könnyen érthető kommunikáció értelmi sérült személyekkel. Névmások használatának vizsgálata könnyen érthető információkat tartalmazó dokumentumokban. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Német Beáta (2021). Hatékonyabban támogatja-e a könnyen érthető üzenet az értelmileg akadályozott tanuló főzési folyamatát a sztenderd üzenetnél? Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Peszeki Dorina (2021). Kutatás a participativitás, az önérvényesítés és a könnyen érthető kommunikáció jegyében. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Szarapka Dóra (2021). Könnyen érthető hírek és azok készítése. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
- Vecseri Zita (2021). Könnyen érthető kommunikáció értelmi sérült személyekkel. A mondatok használatának vizsgálata könnyen érthető információkat tartalmazó dokumentumokban. Fogyatékosság és társadalom 2021/1.sz
2020. év
- Farkasné dr. Gönczi Rita, Tóth Mónika (2020). Alapismeret a speciális kommunikációkról. In Fogyatékos személyek a KÖZszolgáltatás ÜGYfelei. Alapismeretek gyógypedagógia és a közszolgáltatás területéről (szerk. Farkasné Gönczi R.), NFSZK belső szakkönyv, Budapest, ISBN 978-615-81447-3-5, 80-88
- Hegedűs Hanga (2020). A kevesebb néha több. Fogyatékosság és társadalom, 2020/1
- Zajacz Dávid Pál (2020). Értelmileg akadályozott gyermekeknek, tanulóknak szolgáltatást nyújtó köznevelési intézmények honlapjainak könnyen érthető tartalmairól. Fogyatékosság és társadalom, 2020/1
2019. év
- Farkasné dr. Gönczi Rita, Sugatagi Gábor PhD, Szilágyi Lajosné (2019). A könnyen érthető kommunikáció 2 formai szabályának kismintás vizsgálati eredménye. In Rehabilitáció – életkorok, intézmények, szükségletek és lehetőségek a szolgáltatások hazai rendszerében- Tanulmánykötet a 47. Országos Szakmai Konferenciáról (szerk. Farkasné Gönczi R., Gereben Ferencné, Lénárt Z.), Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete és ELTE BGGYK, Budapest, ISBN 978-615-00-7240-1, 320-327
- Horváth Péter László (2019). A könnyen érthető kommunikáció meghatározása. Carissimi. Esély fogyatékos és egészségkárosodott embereknek, Bratislava, 10(2), 8-10
- Horváth Péter László (2019). A könnyen érthető üzenet érthetőségének ellenőrzése. Carissimi. Esély fogyatékos és egészségkárosodott embereknek, Bratislava, 10(3), 6-8
2018. év
- Farkasné Gönczi Rita (2018). A könnyen érthető kommunikáció fogalma és szabályrendszere nemzetközi és hazai példák, illetve magyar tapasztalati szakértők javaslatai alapján. Gyógypedagógiai Szemle, 46.(1), 64-76
2017. év
- Farkasné Gönczi Rita (2017). Könnyen érthető képzés Miskolcon. In Gyógypedagógiai Szemle. MAGYE, Budapest, 140
- Horváth Péter László (2017). Adalékok a könnyen érthető kommunikáció nemzetközi történetéhez. Gyógypedagógiai Szemle 45 (3).
2014. év
- Farkasné Gönczi Rita (2014). Könnyen érthető kommunikáció- Adaptációs kézikönyv középiskolában dolgozó pedagógusok számára. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft., Budapest.
2013. év
- Farkasné Gönczi Rita (2013). Könnyen érthető kommunikáció nyelvi szintjei. Gyógypedagógiai Szemle 2013/3.
2012. év
- Inclusion Europe (2012). Információ mindenkinek : a könnyen érthető kommunikáció európai alapelvei. ÉFOÉSZ, Budapest
2011. év
- Bödök Ilona- Farkasné Gönczi Rita- Hanák Petra- Kovács Zsuzsanna- Simonics Benjámin (2011). Konferenciák, rendezvények, szabadidős programok, Útmutató az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának szakmai szempontjaihoz. FSZK, Budapest, ISBN 978- 615- 5043- 80-2
- Bödök Ilona- Farkasné Gönczi Rita- Hanák Petra- Kovács Zsuzsanna- Simonics Benjámin (2011). Színházi előadások, Útmutató az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának szakmai szempontjaihoz. FSZK, Budapest, ISBN 978- 615- 5043- 79-6
2010. év
- Farkasné Gönczi Rita, Graf- Jaksa Éva (2010). Könnyen érthető kommunikáció. In Fogyatékos személyekkel való kommunikáció és jelnyelv alapszinten, képzési jegyzet, Korner Jeltolmács és Jelnyelvi Központ, Budapest, 45-66
2009. év
- Farkasné Gönczi Rita—Graf-Jaksa Éva (2009). Könnyen érthető kommunikáció. In Kommunikációs és információs technológiák és fogyatékosságügy, Fogyatékosságtudományi tudásbázis, ELTE BGGYK, Budapest
2008. év
- Farkasné Gönczi Rita (2008). Könnyen érthető kommunikáció alapja. In ÉFOÉSZ Nógrád Megyei Közhasznú Egyesület Kézikönyve, Balassagyarmat, 28-33
2002. év
- Csató Zsuzsa (2002). Egyszerűen, érthetően, ÉFOÉSZ, Budapest