Módszertan

A könnyen érthetően írhatunk, beszélhetünk.
Könnyen érthetően több szinten kommunikálhatunk.

 

KÖNNYEN ÉRTHETŐ KOMMUNIKÁCIÓ FAJTÁI
– írott információ
– videó információ
– hang információ
– online információ

Elsődleges és másodlagos könnyen érthető szövegek
A könnyen érthető szöveg készülhet elsődlegesen vagy másodlagosan.
Ez a honlap eredeti könnyen érthető szövegeket tartalmaz.
Az elsődleges az eredetileg könnyen érthető szöveg.
A másodlagos könnyen érthető szövegek eredeti szövegek fordításai.

 

KÖNNYEN ÉRTHETŐ KOMMUNIKÁCIÓ NYELVI SZINTJEI
A szintek meghatározása kérdésekkel.

A kérdések a következők:

  • KI – információt nyújtó személy kora, képessége, tapasztalatai
  • KINEK – információt befogadó személy kora, képessége, tapasztalatai
  • MIT – könnyen érthető kommunikáció témája
  • HOGYAN – könnyen érthető kommunikáció kiválasztott szintje
  • MIVEL – könnyen érthető kommunikáció kiválasztott eszközrendszere

1. szint: KépsorozatHivatalos levél hajtogatása
A képsorozat az alternatív kommunikációt használja.
Folyamatokat mutatnak be a képsorozatok.

2. szint: Értelmező kép
A szöveg részekhez egy kép tartozik.

A kép segít értelmezni a szövegrészt.
Ez a honlap is ebbe a csoportba tartozik.

3. szint Témaorientáló kép
Egy szöveghez egy kép tartozik.
A kép segít meghatározni a szöveg témáját.

4. szint: Könnyen érthető szöveg kép nélkül
Csak szöveg olvasható.


 

KÖNNYEN ÉRTHETŐ KOMMUNIKÁCIÓ ÍRÁSBAN

Alapelvek
Tudjuk, kinek készül a könnyen érthető szöveg.
Tudjuk, milyen formában dolgozunk.
Egyszerűen és érthetően mutassuk be az információnkat.
A szöveg kidolgozásba vonjunk be értelmi fogyatékos embert.

 

Tartalmi szabályok
– Egyszerű tőmondatok.

– Bonyolult szavak kerülése.
– Mindig ugyanazokat a szavakat használjuk a szövegben.
– Kerüljük az idegen szavakat.
– Kerüljük a mozaik szavakat.
Ha nem kerülhetőek el az idegen szavak vagy mozaik szavak, akkor
magyarázzuk meg.
– A személynek fogalmazzuk meg a szöveget.
– Az azonos témák egy szövegrészben legyenek!
– Arab számokat használjunk.
– Kerüljük a római számokat.

 

Formai szabályok
– Letisztult betűtípust használjunk.
– 12-es, 14-es betűméretet használjunk.
– Letisztult, világos hátteret használjunk.
– A szöveg és a háttér jól elkülönüljön.
– Egy mondat egy sorba kerüljön.
– A névmásokat óvatosan használjuk.
– Kerüljük a központozást, a zárójeleket.
– Minden mondat új sorba kerüljön.
– Több sorba kerülő mondatot értelemszerűen vágjunk el.
– A szöveghez válasszunk egyértelmű címet.
– A szöveg elejére kerüljön a fontos információ.
– A fontos információt vastag betűvel írhatjuk.
– A szöveg bal oldalra szedett legyen.
– Ne legyen sok szöveg egy oldalon.
– A szöveg értelmezést segíthetjük fényképpel vagy képpel vagy szimbólummal.

 

További irodalmak

Down Alapítvány: Hogyan készítsünk könnyen érthető segédanyagot? Irányelvek
A kiadvány itt letölthető. 

 

BME ABÉT Környezeti Mikrobiológia és Biotechnológia Csoport: Hogyan készítsünk könnyen érthető környezetvédelmi segédanyagot? IrányelvekItt letölthető

 

Inclusion Europe, fordította az ÉFOÉSZ: Információ mindenkinek. A könnyen érthető kommunikáció európai alapelvei.
A kiadvány itt letölthető

 

 

Farkasné Gönczi Rita (2014): Könnyen érthető kommunikáció. Adaptációs kézikönyv középiskolában dolgozó pedagógusok számára, FSZK

 

Farkasné Gönczi Rita (2013): Könnyen érthető kommunikáció nyelvi szintjei, Gyógypedagógiai Szemle
A cikk letölthető itt. 

 

Képtalálat a következőre: „Graf jaksa gönczi”Farasné Gönczi Rita, Graf- Jaksa Éva (2009): Könnyen érthető kommunikáció, Fogyatákostudományi tudásbázis, ELTE BGGYK
A kiadvány letölthető itt. 

 

Prémuim Honlapon Verdes Tamás cikkei az akadálymentes honlapról.